Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Rabu, 22 April 2009

Fuiyyo panjangnya,,,

Sapa baca surat khabar utusan hari ni?

Ada satu berita ringkas kat muka depan surat khabar tu, menarik perhatian aku. Ianya mengenai nama tempat terpanjang di dunia. senang cerita, aku tulis balik laporan akhbar tu ye, untuk tatapan korang...

WEBSTER, Massachusetts 21 April – Nama sebuah tasik di sini yang mengandungi 45 huruf iaitu Tasik Chargoggagoggmanchauggagoggchaubunagungamaugg, dieja salah di papan-papan tanda menuju ke kawasan tersebut.

Dalam kamus Webster, tasik Chargoggagoggmanchauggagoggchaubunagungamaugg diiktiraf sebagai antara nama terpanjang bagi sesebuah tempat di dunia.

Pelbagai cerita dan legenda mengenai asal-usul nama tasik itu diambil daripada perkataan Red Indian. Mitos popular (yang kemudiannya ditolak) mendakwa, ia bermaksud ‘Awak pancing di sebelah awak, saya pancing di sebelah saya dan tiada siapa memancing di tengah-tengah’. –AP

p/s : kelakar betul nama tempat ni dalam bahasa kita kan. Cuba bayangkan kawan kau tanya, "Nak pegi mana tu?" Korang pun jawab, "Aku nak pegi Awak pancing di sebelah awak, saya pancing di sebelah saya dan tiada siapa memancing di tengah-tengah".

Ha ha ha ha ha

5 ulasan:

syirfan berkata...

panjang lagi kelakar.. hahaha

erni berkata...

eleh nama sendiri pun panjang..moh jamal khir..xpasal2 anak2 kena nama pendek2..batrisyia..muhammad haziq..hahaha..

tensen ni ajar budak baru pasal produk..huhu..biol otak..

Mjkhir berkata...

pelik kan bro syirfan...

masih aktif berkarya ke? aritu gua ada jumpa rosman, dah jadi kontraktor tebas rumput lak...

Mjkhir berkata...

ek eleh erni... apa nak buat, nama saya unik tau. My Tok Abah yang bagi nama tu. Mak bapak gua nak bg nama lain, de dia sebut, tapi dah lupa dah.

hua hua hua...

erni berkata...

huh panggil tok dia pun panjang..org panggil tok je..dia panggil tok abah..hahaha..dah tok, abah pula..kompius??