Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Ahad, 5 April 2009

Akhirnya, kini, pasti......

Korang ingat tak cerita pasal mesin basuh aku yang dah nak terbarai tu? (http://jamalkhir.blogspot.com/2009/03/aku-dan-mesin-basuh.html) He he he, akhirnya mesin tu menhembuskan nafas terakhirnya tengah hari semalam. Menurut cerita bini aku, masa dia tengah basuh baju, tiba-tiba dia dengar bunyi "Gedegang!!!". Dia tengok, apa yang dah jadi. Rupanya mesin basuh tu dah terbarai dah. Maka tamatlah riwayat mesin basuh tu...

So, nak tak nak terpaksalah aku mencari pengganti untuk melaksanakan tugas-tugas mencuci baju ni. Kitorang gerak gi Carrefour Kepong Malam semalam. Lepas puas membuat tinjauan. maka kami laki bini serta anak-anak sepakat untuk membeli sebuah mesin basuh automatik muatan 10.5 kg berjenama LG. Alang-alang nak beli ye tak.

Yang bestnya, aku beli lagi satu barang. Apa dia? Aku beli peti ais baru!! huhu hu.. Peti ais lama sebenarnya boleh guna lagi, cuma dia satu pintu (selalu tak muat sebab nak sumbat banyak benda). Lagipun, penutup belah atas tu dah pecah, so frost kat tempat ais tu memang tebal gila...

Peti ais baru aku berjenama Sharp, muatan 380liter. Bolehla, nak beli yang hybrid punye, tak mampu beb. Tapi aku cari peti ais yang ada tanda 5 bintang jimat tenaga. kiranya peti ais ni menggunakan 25% kurang tenaga dibandingkan dengan produk biasa. Korang pahamm tak? Tak paham, lantak korang la...

Cerita bab harga lak, Mesin basuh = RM 1399 , Peti ais = RM 1299 Total = RM 2698!!!
Banyaknya duit!!!, he he he mana ada duit. Aku beli pakai duit bank. Bank yang bayar dulu, pastu aku bayar bulan-bulan. Tak de interest lak tu. Aku cuma bayar ikut hargabarang je. Itulah kelebihan 'Easy payment Plan'. Para pengguna kad kredit mempunyai kemudahan untuk buat belian cara ansuran tanpa faedah ni. Yang penting, tak de caj tersembunyi jika korang bayar sebelum due date dan ikut jumlah yang telah ditetapkan.

Dengan cara ni, tak payahla kita nak keluarkan selepuk duit untuk membeli barang-barang tu. Kalau keluar selepuk, memang terasa banyaknya. Apa yang perlu diberi pertimbangan ialah, mesti mampu buat pembayaran balik. Buatlah kira-kira sebelum membuat sesuatu belian, apatah lagi kalau belian tu memerlukan 'wang besar!!!'.

Anyway ni dia spesifikasi mesin basuh aku buat tatapan korang





Jenama: LG
Model : WF-T1050
Load: 10.5kg
Stainless Steel Tub
Round Transparent Lid
Turbo Drum
Eco Save
Air Dry
Delay Start: 3-48 hrs


Yang ni lak Peti Ais aku punya




Jenama : Sharp
Model : SJ380NSL
Adjustable interior for personal customization
Nano Deodorizer
Tempered Glass Shelves
Temperature control light
Anywhere Carry case
Movable Tray
Stylish Door design
Top Energy Saving
Frost Free





7 ulasan:

Wida berkata...

Bro.. nak jual tak peti ais lama tu? Kalau harga + lokasi ok.. wa nak belila? (Wida @016-3412158)

Mjkhir berkata...

wida, memang ade rasa nak jual. lokasi kat kepong. nanti kalau aku nak jual, aku contact ko yek...

Tanpa Nama berkata...

kantoi...
rumah bang ngah x kemas...hehehe
=p

Mjkhir berkata...

bukan tak kemas la, barang baru sampai... hu hu hu

erni berkata...

eleh..memang xkemas..rumah kita serupa..hahaha...ada ke orang kedai tu ajar mesin tu leh cuci dalam2..tapi 2 jam la..2 bulan skali baru buat..bagi habuk, debu2..dan kotoran yang sangkut dalam mesin tu kuar..kalo xtau balik ipoh nanti kitaorg ajar..

Tanpa Nama berkata...

isyaaaaa....acu datang tuk rosakan mesin basuh n peti sejuk....heheheheheh,,,bro pinjam 5K dah gatal nak bebini ni...wat pinjaman kat bank bnyk sgt bunganya...pinjam kat bro xde bunga...hehehehe x pon kalo x bayor kire halal le...heeeeeeeee

Tanpa Nama berkata...

wakakkaka.. lawak statemnt org atas ni..
huhu.. wah! pinjam peti ais tu..! nk bwk blk letak kt hostel.. hakhak