Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Ahad, 15 Mac 2009

Impian ku...

Semua orang ade impian. Macam-macam impian ade, betul tak?

Aku jua punya impian. Aku nak berjaya dalam hidup, hidup senang dan ada banyak harta, bukan banyak bini.. hu hu hu. Aku nak balas balik jasa mak dan ayah aku. Tunggulah sedikit masa lagi, akan ku buktikan...

Aku sekarang tengah menyiapkan diriku untuk menuju ke planet jutawan (bak kata Azizi Ali). Aku nak tambah pelaburan aku. Memang aku baru je celik pasal kewangan ni. Baru lebih kurang 6 bulan aku sedar bahwa selama ni aku tak de tujuan atau matlamat kewangan yang jelas.

Dah berbelas tahun aku kerja berhempas pulas, membanting tulang. Dapat gaji habis, dapat gaji habis. Tak nampak ape. Ade je benda yang aku beli dan belanja. Simpanan, tak seberapa.

Tah macam mana, masa aku surf internet, aku jumpa dengan blog-blog dan laman sesawang yang bercerita pasal kewangan individu ni. Aku tertarik. Aku baca dan aku fahamkan betul-betul. Aku mula melihat semula pada kewangan aku... huh. takut gak bila dah bersara nanti, tak de duit langsung, mampus aku. Aku ni kerja swasta, pencen takde, harap duit epf mana cukup. Sampai bila duit epf tu boleh bertahan ye tak?

Aku tak boleh tunggu lama, aku kena buat sesuatu untuk mengubah keadaan. aku set kan target aku. Aku mesti capai target tu untuk masa depan keluarga aku. Itulah tekadku.

Sapa kata orang makan gaji tak boleh hidup senang? Sape kata kerja jadi kuli macam aku tak boleh jadi jutawan? Boleh sebenarnya. Apa yang penting strategi dan pelaksanaannya. Disiplin diri juga memainkan peranan penting dalam menuju kejayaan ni...

Aku banyak membaca cara pengurusan kewangan peribadi. Banyak buku aku beli asal kewangan. Itulah pelaburan ku yang pertama. Aku jugak banyak melayari laman-laman yang berkaitan kewanagn di internet. Nanti aku tulis senarai laman-laman web yang berkaitan...

Aku nak kongsi dengan korang matlamat kewangan aku. Korang tengok je la ye:

Matlamat jangka pendek (1-3 tahun)

1. Nak settle loan-loan kecil

2. Tambah simpanan ASB sehingga 30K (Duit Rezab)

3. Buat loan ASB 100 K

4. Nak refinance rumah aku (low cost flat je-kosong, x de org) - leh buat OD ASB dalam 45K (Loan ade lg 6K je, MV 70K)

5. Sewakan rumah tu - so boleh cover loan installment.

6. Belajar selok-belok pelaburan i.e. stock market, forex, hartanah, unit trust dll

Matlamat Jangka Sederhana : (3-10 tahun lagi)

1. Saving ASB dah ade paling kurang 30K (Duit Rezab)

2. Ade pasif income hasil dari pelaburan

3. Melabur dalam hartanah (tambah rumah lagi, sekarang dah ade 2) atau perniagaan.

4. Kalau dah mampu nak pegi Mekah - menunaikan Haji

Matlamat Jangka Panjang (umur 52 dan seterusnya) - lagi 20 tahun

1. Ade savings dalam ASB 200K (campur ngan loan ASB yang dah settle)

2. Ade aset yang berkembang yg boleh menjana pasif income (rumah ke bisnes ke)

3. Boleh sediakan duit utk anak2 sambung studi. (tak yah pinjam ptptn etc etc..)

4. Bebas dari belenggu kewangan.... ( setllekan hutang-piutang), boleh pencen dengan aman...

Agak-agak ok tak matlamat kewangan aku? Boleh ke aku capai matlamat ni? Korang lak? ape matlamat korang? boleh kongsi? hu hu hu



2 ulasan:

Zaman Razak berkata...

haha..
gOod iMpian..
ehmm..KumPul duit Bnyak2 yea..
nnti duit raya kami pn brtambah..
wakakakaka~~~~~

Mjkhir berkata...

berita sedih buat budak lanjut usia:- Tiada Peruntukan untuk korang!!! ha ha ha ha